متن اصلی
با اثری مواجه هستیم که علاوه بر پاسخگویی به عملکرد مورد نیاز (ظرف) خواستهای ماورای مصرف را در آن لحاظ نموده اند. قطرهای آب در وسط و موجهای آن به تلالو فلز نقره که نمایشگر دریا است. بانویی دریایی در کناره پای در آب نهاده یا از آب برآمده است.
آنچه توجه ما را به گوشههایی از ارزشهای فوقالعاده اثر جلب میکند عبارتند از:
- چه میزان خلاقیت در ایرانی سه هزار سال پیش وجود داشته که چنین ایده ای را بپردازد. به زیباترین وجه برکه آبی مواج را مجسم نماید که بانویی آرمانی در آن آبتنی میکند.
- در این زمان تا چه میزان هنر تجسمی بلوغ یافته که ایدهای با این لطافت مطرح میگردد؟
- مردم این زمان کیانند که اثر ایشان بعد از هزاران سال موجب ذوق و افتخار و مایه دستیابی به شناختی بهتر از خودمان میگردد؟
- چه میزان توانایی فنی وجود داشته؟ انتخاب مواد، کورههای ساخت، لوازم قالبگیری و .... مهیا بوده است تا به این تمایل و اشتیاق پاسخ داده و چنین اثری با این دقت و ظرافت و با این بیان گویا بوجود آید.
- انسان ایرانی سه هزار سال پیش تا چه حد بر اولّیات زندگی نظیر خور و خواب و مسکن خود مسلط بوده که به بیان چنین خواستههای فوق عادی و هنری بپردازد؟
- آیا این یکی از مهمترین اسناد توانایی و ذوق ایرانی آن هم در سپیده دم تاریخ نیست؟
- آیا ما بینهایت خوشبخت نیستیم که پس از هزارهها چنین اثری را شاهد هستیم؟
- مطمنم هنرمنذان تجسمی ما خصوصا مجسمه سازان و گرافیستهای ایرانی قدر این اثر بینظیر را خواهند شناخت و در حفظ و معرفی شایسته آن تلاش خواهند نموذ.
- من این سند را در دست بلند کرده به همه جهانیان نشان خواهم داد و به چنین ایرانی بودنی افتخار خواهم کرد.