راه آهن شمال - جنوب یک همکاری و تجربه منحصربهفرد ایرانی با بهرهگیری از دانش جهانی است. گستره و مهندسی این پروژه با سختیهای خاص، خصوصاً در مناطق کوهستانی قابل توجه است، چرا که در این مسیر ۱۷۴ پل بزرگ، ۱۸۶ پل کوچک و ۲۲۴ تونل وجود دارد و از جمله ویژگیهای خاص این پروژه این است که ایرانیان از راه درآمدهای مالیاتی خود تأمین منابع مالی آن را عهدهدار شدند این خط آهن که دریای کاسپی را به خلیج فارس وصل میکند، در مسیر خود از دو منطقه کوهستانی بزرگ گذشته و از روی پلها، رودها بلندیها جنگلها و دشتها عبور میکند؛ و در مسیر آن چهار اقلیم مختلف آب و هوایی وجود دارد. مسیر راه آهن سراسری ایران نه تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبههای طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است. راه آهن سراسری ایران بیست و پنجمین اثر کشور در فهرست میراثجهانی است که به شماره ۱۵۸۵ در چهل و چهارمین نشست کمیته میراثجهانی یونسکو در شهر فوجو در کشور چین به صورت جلسه آنلاین ثبت جهانی شدهاست.